söndag 1 maj 2011

Återfunna växter

Idag har det varma vädret istället blivit regn och kyla. Men regnet behövdes särskilt som vi har de senaste dagarna planterat en del växter. Vi har fortfarande en del grovjobb kvar men det blir roligare och roligare . Nu tänker vi mycket mer i växter och inte så mycket i grovplanering. I lunden har det kommit upp en massa lökväxter utan blommor men med massor av blad. Dessa har helt dolt de av mig saknade julrosorna. 2 stycken fann vi bland annat en Helleborus orientalis som är vackert mörk röd. I lunden kommer nu sakta men säkert upp växter som jag planterade i höstas och som gjort resan från Solberga.Våxterna är små men de finns där. Jag var väl som vanligt för otålig. Att planta om växter ger nog en chock för många plantor Varje dag ser vi nu något nytt i trädgården David har räknat att åtminstone 50 växter förutom rosor har kommit upp som vi hade med från Öland. En kär invånare i en rabatt är Våradonisen. Karaktär blomman för Öland. Jag fick när vi flyttade några från i esnällgrannkvinna i Solberga. Och se 3 små planter finns nu där som ett värdefullt minne av den Öländska våren.På Södra Öland blommar arontorpsrosen / våradonisen/ i tusentals just nu på vårt favorit ställe vid Kalmarsundskusten vid Mörbylilla. Det är en spännande tid som ligger framför oss nu.

1 kommentar:

  1. Åh vad roligt att följa era planer.
    Här kommer det pioner lite här och där, flera kallar jag lite slarvigt för "Davids pion", det är så mycket roligare med givarens namn även om det vetenskapliga kan vara nog så viktigt.
    Vi har en utsökt liten Dillpion som jag köpte utanför Severins möbler, det spöregnade men lika glada var vi för det.
    "Davids dillpion" kallar vi den, naturligtvis :).

    Med vänliga hälsningar Thomas Wahlqvist Borgholm.

    SvaraRadera