lördag 1 oktober 2011

Brittsommar

Nästan en hel vecka har det varit varmt väder. trädgården har torkat upp efter all blötan. rosorna börjar sätta fart och blomma.
Vi arbetar med trädgården, En hel del arbete har vi framför oss. Härom dagen tog vi bort en hel del stora daggkåpor som jag optimistiskt hade satt som kant på en rabatt. men ack det höll på att bara bli daggkåpor. de är vackra men nu fick de åka i komposten i stället Jag har markerat rabattkanten med stenar i stället. Tack vare underbara vänner på Österlen som har tillgång till ett grustag har vi fått fina stenar att markera kanter med.
Våra nyaste rabatter har fått en del nya växter bland annat en formklippt tuja.
Vi har ett stort arbete framför oss att få ordning längst ner i trädgården. En hel del växter ska grävas upp .Nya rabatter ska planeras. Just nu har David gjort en ritning hur vi vill ha den delen av trädgården. Det är spännande att se om drömmar och tankar kan bli till verklighet
I våras köpte jag en växt på Botan som jag inte hade något namn på. Den har i sommar blivit en helt underbar stor bladrosett. KJag vet att jag måste ta in den i venter, I dag var vi på växtmarknad på Botan och då fick jag veta att det är en kanarisk blåeld som ska blomma nästa sommar med en 70 cm. hög blomstängel. Detta var jättekul att jag fick denna kunskap.
På växtmarknaden köpte vi bland annat ett litet ex. av en narrbuske. Får se om vi kan få den att växa, Jag tar in den i vinter Tyvärr har vi sett en del små sniglar som jag dödat med saxen. Usch det är trist Siglar hade vi inte på Öland så vi får se om vi kan hantera dem. Vi har också många sniglar med snäckor. Jag tror det är de som ätit hål på en del hostor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar